Aanwerving

Aanwerving… ok, maar… Te weinig werkzoekenden?

Een terechte bedenking, maar het tegendeel is echter waar. Op Tsjechië na, is België in Europa het land met het hoogste aantal vacatures per 100 werkenden in de leeftijdsgroep 15-65 jaar. Bovendien scoren we slecht op vlak van de werkzaamheidsgraad. (bron: Whitepaper Securex)

Een diepe kloof tussen werkenden en niet-werkenden

De vraag naar hooggeschoolde specialisten neemt toe in onze kenniseconomie, terwijl de lager geschoolden professioneel dreigen in een niemandsland terecht te komen. Experten spreken van een verder polariserende arbeidsmarkt met een diepe koof tussen werkenden en niet-werkenden. We zien dan ook een duidelijke shift in het aanbod van de werkzoekende-markt. Minder dan 3% van de werkzoekende-markt bestaat uit hoog opgeleide profielen (bron: Whitepaper Securex)

Impact voor organisaties

De shift die we zien op de “werkzoekende markt” heeft ontegensprekelijk ook een invloed op het proces van aanwerving binnen organisaties. Organisaties moeten zich er bewust van worden dat het vinden van de witte raaf een steeds moeilijkere opdracht wordt. Vanuit mijn expertise in het begeleiden van werkzoekenden, krijg ik dit verhaal steeds meer te horen. Ik wil hier echter wel een belangrijke kanttekening maken. Het is niet omdat je de witte raaf niet meer direct vindt, dat deze ook niet meer te vinden is.

Net zoals er een verschuiving is gebeurd bij de werkzoeker/werknemer – waarom hij in een bepaalde organisatie wil werken (zie blog 1) – zal er bij de organisaties ook een verschuiving moeten gebeuren van wat ze verwachten of willen bereiken met hun nieuwe werkkracht. Alsook op welke termijn ze dit willen. Om een nieuwe werkkracht zo snel mogelijk te kunnen laten landen binnen de organisatie, moet er meer rekening gehouden worden met de nieuwe noden van de werknemer en hier op inzetten in begeleiding of onboarding.

Wat kunnen we hieraan doen?

Sommige organisaties kampen nu reeds met structurele schaarste. In functie van de sector en/of de regio zorgt de combinatie van “vervangingsaanwervingen” (uittrede babyboomgeneratie) en “groeiaanwervingen” (conjunctureel) voor een ongekende boost aan vacatures op de arbeidsmarkt. De arbeidsmarktreserves zijn bovendien nog dunbevolkt. Klassiek reageren organisaties hierop met het, in een vroeg stadium, aanspreken van schoolverlaters, en het opzetten van grootschalige employer branding-campagnes. Uiteindelijk komt het toch allemaal op hetzelfde neer:

“Hoe kan ik ervoor zorgen dat nieuwe werknemers uitbloeien tot duurzame werknemers en échte ambassadeurs van mijn organisatie?”

Antwoord: Onboarding.

En hiervoor nodigen we u graag uit op onze volgende blog.

 

Bronnen:

https://www.glassdoor.com/research/why-do-workers-quit/
https://www.xperthractueel.nl/strategisch-personeelsbeleid/redenen-waarom-mensen-organisatie-blijven/
https://www.jobat.be/nl/art/mark-10-redenen-waarom-we-dagelijks-gaan-werken
https://www.tijd.be/netto/loopbaan/10-sectoren-met-het-grootste-personeelsverloop/8929107.html
https://www.rug.nl/hrm-ob/bloggen/waarom-mensen-bij-u-willen-werken-ook-als-ze-het-niet-voor-het-geld-doen-11-12-2018
https://www.securex.be/nl/publicaties/white-papers/personeelsverloop-in-2018

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *