Workshops Silver© – #1 – Van “container-vraag” naar werkend begeleidingstraject

'De kop is eraf!', de eerste workshops omtrent Leren & Ontwikkelen en Change met de Silver©-methode zijn achter de rug. De eerste enthousiaste berichten zijn binnengekomen en niet in het minst deze van onze begeleiders. Erika Wyckmans, managing partner van The house of change, schrijft voor jullie wekelijks haar bevindingen in korte blogvorm voor jullie neer. Hoe verloopt een workshop en hoe komt de Silver©-methode het beste tot zijn recht.

Het leerkader als inspirerende motor

Vorige week dinsdag gingen we van start met onze workshop-reeks van het najaar en thema’s kiezen voor deze reeks waren voor de hand liggend nu we net onze Silver©-methode hebben gelanceerd. Maar al te graag wilden we immers onze klanten laten kennismaken met een totaal nieuwe benadering van leren, ontwikkelen en realiseren van change. In de voormiddag stond een workshop op het programma rond 'leren en ontwikkelen', in de namiddag maakten we een ervaringsgerichte wandeling door het thema 'change'.

Het inspirerend “leer-kader” van onze schuur leent zich enorm tot een plaats waar echte verandering gestimuleerd wordt. Want dat wilden we als effect bekomen, deelnemers die ervaringsgericht meegenomen werden in onze methode zodat ze zelf dat stukje change beleefden dat hen in beweging zou zetten na de workshop. 

Scherpe leerdoelen als eerste stap naar succesvolle begeleidingstrajecten

Roel en ik hadden de ochtendsessie “leren en ontwikkelen” voor onze rekening genomen. We zijn als duo best wel complementair in onze ervaring rond 'leren en ontwikkelen', wat tijdens onze reflecties samen spectaculaire resultaten kan opleveren. Het beloofde dus een interessante ochtend te worden en we hadden er dan ook enorm veel zin in om samen met onze deelnemers de wondere wereld van leren en ontwikkelen in te duiken. Enthousiast startten we met een ontdekkende oefening. Via meegebrachte cases konden de deelnemers hun eigen leervragen ontleden. De eerst nogal container-achtige begrippen werden omgevormd tot haarscherpe leervragen op leerdoel-niveau. Een eerste conclusie hadden we ervaren: leervragen worden vaak te vaag omschreven om te kunnen leiden naar succesvolle verandering. De “container vragen” laten ruimte voor interpretatie en fantasie waardoor de vertaalslag naar een opleiding vaak al het beoogde rendement misloopt.

TIP 1: Een leervraag doorvragen tot correct geformuleerde leerdoelen vormen de perfecte richtingaanwijzers voor een werkend begeleidingstraject.    

"De workshop was inspirerend en zette absoluut na tot reflectie. Vandaag betrapte ik mezelf erop dat ik reeds een aantal tips toepaste die jullie gisteren hadden meegegeven." - Charis