Workshops Silver© – #2 – Succesvolle trajecten hebben realistische leerdoelen

Erika Wyckmans, managing partner van The house of change, schrijft voor jullie wekelijks haar bevindingen in korte blogvorm neer. Hoe verloopt een workshop en hoe komt de Silver©-methode het beste tot zijn recht. Vorige week bekeek Erika het leerkader, alsook het probleem van de leervraag als container-vraag waarmee de klant worstelt.

Deze week bekijkt ze hoe we dit soort vragen kunnen ontleden om tot een leertraject te komen.

Succesvolle trajecten hebben realistische leerdoelen

De “container vragen” laten ruimte voor interpretatie en fantasie waardoor de vertaalslag naar een opleiding vaak al het beoogde rendement misloopt. Dit maakte al een deel duidelijk. Veel bestaande leertrajecten missen hun doel omdat de formulering veel aan de verbeelding overlaat.  Bij het doorvragen van de leervragen tijdens de workshop werd snel duidelijk dat er ons nog een bijkomende uitdaging wachtte: het aantal leerdoelen dat gekoppeld kan worden aan deze containervragen is vaak te groot. Al deze leerdoelen realiseren zou leiden tot gigantisch lange trajecten waarvoor noch organisaties noch deelnemers staan voor te springen.

TIP 2: Prioretiseer je leerdoelen. Durf kiezen door de vraag: “Welke “kleine” stap wil ik mensen laten zetten binnen dit leertraject?

 

"De workshop heeft me een richting gegeven hoe we met ons project kunnen starten en misschien nog belangrijker; de energie om er mee van start te gaan..." - Anouk

Volgende week is de titel van de blog van Erika: 'Opleiding alléén werkt niet!' en hoe we dit ervaren hebben tijdens onze workshops.