Wil om te verkopen overtreft alle diploma’s

“Ben jij onze nieuwe junior sales professional?” luidde de titel van de vacature. Waarbij we in de omschrijving van de taken expliciet vermeld hadden dat de job hoofdzakelijk zou bestaan uit  het actief op zoek gaan naar nieuwe klanten door prospectie.  Uit het verleden had ik geleerd dat het invullen van dit soort vacatures vaak een ware Echternach processie is. Telefonische prospectie staat nu eenmaal niet bovenaan de wishlist bij het zoeken naar een job.

Veel scholen, veel horeca, weinig diploma’s

Binnen de 2 dagen kregen we een eerste sollicitatie: Jennifer, een blonde 25-jarige jongedame met een curriculim vitae waar veel scholen, maar weinig diploma’s op prijkten. Veel horeca-ervaring maakte het plaatje compleet. Ik vroeg me af of het interimkantoor wel goed begrepen had wat we precies zochten. Anderzijds was ik wel benieuwd om deze a-typische dame te leren kennen in een persoonlijk gesprek.

Ruwe diamant

I was impressed. En ik beken … ik had me laten verblinden door tal van oppervlakkige vooroordelen. Want Jennifer bleek een heel dynamische, vlotte en innemende meid te zijn. Ze vertelde het verhaal achter de zoektocht naar de juiste school, waarbij ze zich open en kwetsbaar opstelde. Ik was geboeid en zag de ruwe diamant die nog moest geslepen worden.

Twinkle in the eyes

Ze mocht dan wel net haar diploma gehaald hebben in volwassenonderwijs, veel belangrijker dan dat was de twinkle in the eyes die maakte dat het leuk was om naar haar te luisteren. Ze vertelde dat ze graag de horeca achter zich wilde laten, om een carrière in het bedrijfsleven te bouwen. Dat ze ervan droomde om een keigoede verkoopster te worden. Dat ze al in gedachten had wie ze zou kunnen contacteren om onze oplossingen voor te stellen. Ik waarschuwde haar en zei dat prospectie, en bij uitbreiding verkoop, niet uitsluitend bestaat uit het behalen van successen. Dat je soms ook het deksel op de neus krijgt, en deals verliest. Waarop zij met veel wijsheid, alsof ze terugblikte op een jarenlange saleservaring, glimlachend zei: “Het is niet omdat een klant niet met je samenwerkt, dat je niets voor hem hebt betekend”.

Succes

Maandag om 8.00u stond Jennifer op de stoep van The House of Change. Woensdag om 11.00u boekte ze haar eerste succes in de vorm van een afspraak. Op haar allereerste prospectiedag bereikte ze haar target. En dat deed ze nog eens over. Het geheim? Een doorgedreven opleiding in prospectie. Want ze zit nu natuurlijk bij de bron. En dat gecombineerd met haar gedrevenheid en resultaatsgerichtheid.

Onderzoek door universiteiten en business schools bevestigt het: om uit te blinken in je professionele activiteit  zijn én passie voor het vak én een continue stimulans om te verbeteren in vaardigheden twee fundamentale eigenschappen. Jennifer staat aan het begin van haar loopbaan, en zal nog veel groeien. Door veel oefening, continue feedback en bijsturing zal ze vaardigheden en ervaring verwerven die van onschatbare waarde zijn voor de rest van haar commerciële carrière.

Interesse in opleidingen rond prospectie en verkoop? Neem contact op met kathleen.cools@thehouseofchange.be

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden.